AM INTALNIT SI MANAGERI FERICITI! …in concediu.

cropped-sorel-2017.png Pentru multa vreme Coachingul a fost privit ca un privilegiu rezervat doar pozitiilor de top management din zona rarefiata a pozitiilor de Vice-President si CEO al companiilor multinationale, insa in ultimii ani piata s-a mutat in josul piramidei astfel incat sa genereze modificari structurale si impactul cel mai puternic.

Acum focusul Coachingului s-a mutat (pe buna dreptate) pe etajul cel mai solicitat:Middle Managementul.

La recenta conferinta de Employer Branding, concluzia generala care a rezultat exprimata atat de leaderii invitati in panelurile de discutie, cat si din studiile prezentate, a fost ca problemele cele mai frecvente si mai acute legate de managementul de personal sunt legate de engagementul scazut al angajatilor si de rata redusa a retentiei.

Prea frecvent companiile aleg sa adreseze problemele de engagement fie prin marirea pachetului de compensatii fie prin aducerea unui nou dozator de cafea.

Dar ceea ce oamenii isi doresc cu adevarat este: sa invete si sa se dezvolte! Si profesional si ca indivizi!

Asa cum ne arata studii recente, doua treimi din angajati cauta activ oportunitatile de pe piata muncii iar O TREIME dintre angajati au decis deja sa schimbe jobul actual cu prima ocazie acceptabila!

Dar atentie, oamenii nu schimba jobul din pricina sarcinilor si nici salariul nu este primul motiv: oamenii pleaca din cauza Managerului direct.

Si mai interesant este ca si principala sursa a lipsei de engagement este “utilizarea improprie a autoritatii” de catre managerul direct!  

Avem acum si raspunsul pentru care focusul programelor de coaching si training vizeaza cu precadere pozitiile cheie ale companiilor: middle managementul.

Aici se face diferenta intre un business preocupat de success sau de permanenta disperare de a-si pansa ranile lasate la sedintele saptamanale.

Middle Managerii sunt responsabili de tacticile care vor decide daca ultima viziune a CEO-ului va deveni un succes sau un esec.

Middle Managerii poarta pe umeri responsabilitatea executiei si a implementarii. Strategia s-a decis undeva deasupra lor, de multe ori cu o consultare minimala a lor sau chiar lipsa, dar e responsabilitatea Middle Managerilor sa o transforme in realitate.

Si alergati intre presiunile din varful piramidei, KPI-urile de urmarit si managementul activ al echipei, stresul permanent face ca Middle Managerii sa fie categoria cu cel mai mare grad de anxietate si depresie dintre toate grupurile de angajati.

Iata care sunt cele mai dificile provocari la care trebuie sa raspunda Middle Managerii:

Sindromul “Sandwich”: gestionarea jocului de putere in mijlocul balantei, intre felul in care ma raportez fata de sefii mei si modul in care transmit mai departe spre baza piramidei aceleasi mesaje pot creea emotii contradictorii a caror gestionare necesita flexibilitate interioara, dar si o buna cunoastere a ambelor roluri si capacitatea de a schimba rolurile cu usurinta.

Reticenta in a solicita sprijin: e destul de frecventa situatia in care mid-managerii confruntati cu provocari noi si neasteptate, au o retinere in a-si impartasi sentimentele si dificultatile pe care le intampina, presupunand ca vor fi considerati insufficient calificati sau competenti daca vor cere ajutorul managerului superior.

Dificultatea de a gestiona schimbarea: fie ca vorbim de o pozitie noua, sau de atributii noi, de cele mai multe ori nu intalnim atentia necesara asupra noilor atributii.

Nepriceperea in gestionarea relatiilor interpersonale: de multe ori promovarile au survenit in urma unor performante individuale, dar lucrul in echipa e cu totul altceva. Aici e foarte important sa vezi si intregul si partile care il compun, nu mai e vorba doar de tine si clientii de care te ocupi tu.

Leadership subred: poate ca esti un bun organizator. Poate ai o buna disciplina individuala. Dar totul se poate duce pe apa sambetei daca nu poti gestiona o echipa. Sa o inspiri. Sa o motivezi. Sa o faci sa-si doreasca succesul.

Vestea buna e ca toate astea se pot educa. Cu focusul si energia necesare.

Sunt modalitati de a imbunatati felul in care Mid-Managerii pot face fata ritmului alert, presiunilor si provocarilor profesionale, insa doar un procent redus dintre ei iau in propriile maini dezvoltarea personala, majoritatea asteptand de la compania angajatoare sa le puna la dispozitie programe de dezvoltare si coaching.

Cele mai la moda curente in managementul de personal spun ca ceea ce trebuie sa ofere companiile angajatilor din middle management sunt urmatoarele:

  1. Programe de dezvoltare, training si coaching. (Mesajul pe care angajatul il citeste fiind: iata, le pasa de mine, sunt interesati de cresterea mea!)
  2. Un traseu clar si previzibil de promovare in companie. (am un viitor clar aici!)
  3. Recunostere! (munca mea este respectata!)
  4. Autonomie si responsabilitate! (au incredere in mine!)
  5. Corectitudine! (poate ca viata nu e dreapta, dar seful meu este!)

Coachingul ocupa prima pozitie in topul preferintelor angajatilor, dar mai mult chiar, studiile (www.globoforce.com) arata ca 93% dintre manageri au nevoie de training pentru a intelege cum sa aplice metode de coaching in managementul echipei.

Beneficiile programelor de coaching in companii :

Coachingul se axeaza pe nevoile tale ca individ si iti lasa libertatea sa stabilesti cum vrei sa fie adresate aceste nevoi. Coachingul are tendinta sa faca sa sclipeasca talentul tau latent, resursele tale nebanuite.

Coachingul este provocator si angajant. Cand lucrezi cu un Coach nu poti sa asisti pasiv sau reflexiv. Trebuie sa te implici si sa actionezi. In felul asta esti obligat sa-ti folosesti mintea, sa-ti utilizezi resursele emotionale, sa-ti trezesti la viata ambitia. Intr-un process de coaching esti prezent si activ.

Coachingul limpezeste lucrurile, aduce claritate si inovatie. Asta te ajuta sa intelegi mai bine situatia prezenta, sa distingi mai clar intre realitate si presupuneri. Te obliga sa iei atitudine fata de situatiile la care asistai pasiv si eventual confuz. Imediat ce intelegi realitatea devii mai creativ in gasirea solutiilor. Iar cand solutiile sunt chiar ale tale, le intelegi sensul si esti mult mai determinat sa le pui in practica.

In concluzie, a lucra cu un Coach, chiar si doar pentru cateva luni, poate fi transformational si deschizator de orizonturi nebanuite, inseamna eliberarea si utilizarea potentialului tau creativ!  

Dar e totusi de retinut, Coachingul functioneaza doar pentru cei care sunt gata sa isi asume o schimbare, care nu sunt orbiti de propria perfectiune iluzorie. Daca esti gata sa iti acorzi atentie si sa actionezi, vei iesi, la capatul celalalt al procesului, un exemplar mult imbunatatit!

Pot spune asta nu doar din teorie, ci si din multiplele exemple pe care le-am insotit in #salonuldecoaching, in drumul lor catre claritate si determinare.

Va astept!

Cine este Coach-ul tau?

Sorel Radu este NLP Coach din 2006 si Certified Master Coach din 2007 (ICC) specializat in Behavioral Coaching.

A petrecut peste 3000 de ore de formare si practica in domeniul Programarii Neuro-Lingvistice fiind astazi si NLP Master Coach & Trainer.

Sorel are o vasta experienta manageriala, in cei 25 de ani de cariera in business a condus la succes numeroase echipe, in marketing, advertising si vanzari.

In ultimii ani Sorel a devenit antreprenor cu business-uri in Marketing Research si Social Media, dar focusul principal a ramas Coachingul. Impreuna cu alti 3 parteneri este Co-Fondator al Centre for Effective Coaching, companie care, printre altele, aduce in Romania programe de Coaching ale PCI, compania fondata de Sir John Withmore, cel care a introdus coachingul in business in urma cu 40 de ani.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.