IS THERE ANY PROOF COACHING WORKS?

cropped-cropped-sorel-2017.png

Iata o intrebare foarte legitima.

Mai ales in contextul in care Coachingul a patruns rapid nu doar in constiinta publica, ci si in practica multor companii, functionand cu succes ca instrument de dezvoltare personala.

Am vazut de multe ori postari ale unor bloggeri, care, probabil in cautare de trafic, puneau problema cu accent pe controversa, inca din titlu, si evident ca atunci cand semeni vant, culegi furtuna. Ce momeala arunci, asa gen de peste prinzi!

In plus, deviza noastra nationala este ” de la Nistru pan’ la Tisa, tot romanu’ plansu-mi-sa!”. Asa ca avem nevoie doar de un subiect, si in general…orice subiect!

In realitatea concreta, o industrie care genereaza anual income de aproape 3 miliarde de euro la nivel global, cu o crestere de 20% in ultimii 5 ani, nu da semne ca ar fi ceva in neregula cu ea!!! Oricat de carcotas ai fi!

In plus mai exista si studii serioase despre subiect iar rezultatele lor nu sunt deloc controversate, ci mai degraba limpezi ca lumina zilei.

De exemplu ICF (International Coach Federation), cea mai larg recunoscuta organizatie de reglementare a standardelor acestei industrii, a publicat un studiu care raspunde acestei intrebari cu un foarte clar: YES! IT WORKS!

 ICF Global Coaching Client Study arata ca un uimitor procent de 99% dintre respondenti au declarat ca au fost foarte multumiti sau multumiti, in urma unui proces de coaching. 99% positive remarks!

 Avem 86% dintre companii au declarat (in urma programelor de coaching contractate), un ROI mai mare decat investitia, dar atentie, 19% dintre companii au raportat un ROI de 50 mai mare (!!!) fata de investitia in programele de coaching, in timp ce 28% au raportat un ROI cuprins intre 10 si de 49 de ori mai mare! Deci avem aproape jumatate din companii care au avut un return of investment mai mare de zece ori din programele de coaching! Sa tot faci investitii cu un astfel de ROI!!!

Comisionarul studiului este PriceWaterhouseCoopers , iar studiul din 2016 a fost realizat pe 15,380 de subiecti din 137 de tari. Case closed!

Cifrele sunt atat de zdrobitoare incat nu avem despre ce sa vorbim!

Si atunci…de la ce v-ati luat?! Ei, or fi bloggerii carcotasi dar cum nu exista fum fara foc, exista si pentru partea controversata a coachingului niste explicatii. Ia sa vedem…

Prima explicatie

vine din acelasi studiu, care ne spune ca la nivel global, peste jumatate (!!!) dintre persoanele care practica coaching-ul, nu detin nicio certificare! Din cate stiu (dar fara sa am un studiu detaliat pe acest subiect), Romania sta ceva mai bine la acest capitol, majoritatea practicantilor avand cel putin o formare de un anumit tip in coaching. Dar cu siguranta daca orice padure are si uscaturi, Romania nu face exceptie!

A doua sursa

a acestei controverse vine chiar de la clienti. Si avem si aici doua tipuri de clienti, cei individuali, care vin din proprie initiativa, si clientii corporate, carora le faciliteaza companiile accesul la astfel de sesiuni.

De obicei, aceia care se plang sunt cei pentru care procesul nu da rezultate sau care nu s-au simtit confortabil in cadrul sesiunilor.

Sa le luam pe rand si sa incercam sa raspundem la intrebarea: de ce uneori, coachingul nu da rezultate? Si am zis uneori!

Categoria A – client corporate – Popescu X “a fost trimis la coaching”.

La final, Popescu X va spune ca sesiunile de coaching nu au functionat!

Pentru ca inca din enunt ne dam seama ca ceva nu e in regula!

Nici daca Popescu X ar fi fost trimis in vacanta nu s-ar fi bucurat!

Cand pleci in vacanta trebuie sa fie dorinta ta. Daca iti spune seful, “Popescule, de maine vreau sa pleci in concediu”, saracu’ Popescu nu are cum sa aprecieze vestea! O sa creada ca a facut ceva gresit, ca urmeaza probabil sa fie data afara sau ca cel putin seful vrea sa nu-l mai vada in ochi o vreme.

Nici daca-ti spune “trebuie sa mergi la niste sesiuni de coaching”, nu ai cum sa primesti vestea ca pe o promovare. Imediat iti incolteste idea ca nu esti suficient de bun in ochii lui si atunci el crede ca ai nevoie de un facelift, un upgrade, ceva! Dar tu credeai ca esti ok! Acum parca nici tu nu mai esti asa de sigur!… Bad news for everybody!

Asa cum foarte des le spun clientilor mei, coachingul este un vehicul care functioneaza cu benzina clientului!

La coaching, asadar, mergi tu, nu esti trimis. Aaa, ca iti subventioneaza compania, total sau partial, plata sesiunilor, e alta abordare, dar trebuie sa vrei tu sa mergi pentru ca apoi sa te implici in proces, sau mai pe romaneste, sa te pui pe treaba.

Daca te duci doar din curiozitate, ca la show, cu asta te si alegi.

Coachingul este un proces care trebuie sa genereze o schimbare iar schimbarea presupune automat actiune. Iar pentru actiune ai nevoie de motivatie! Claro?!

In plus coachingul este un proces pentru performanta, ori performanta cere implicare, daruire si efort. Pur si simplu nu merge cu “a zis sefu”! Punct.

Dar companiile pot foarte bine sa puna la dispozitia angajatilor sesiuni de coaching sau programe mai complexe care includ sesiuni de coaching. Cuvantul magic: “sa puna la dispozitie”, sau “sa contracteze spre folosul”.

Categoria B – client “pe persoana fizica” – Georgescu Z “asteapta un miracol”

Georgescu a citit cate ceva despre coaching si acum e sigur ca asta va fi solutia tuturor problemelor sale.

Asa ca s-a dus la prima sedinta, s-a dus la a doua sedinta, si ce sa vezi, miracolul nu s-a intamplat! Asa ca decide sa abandoneze. Dupa cum stim niciun abandon nu a dus vreodata la succes!

Ce va spune Georgescu, ca a abandonat dupa doua sesiuni? Nu, va spune ca nu functioneaza!

Coachingul este un process, nu un miracol. Si uneori produce efecte mai repede, alteori produce efecte in timp. In functie de obiectivul clientului sau de situatia de pornire, poate fi un proces de 3 sesiuni, de 5, de 10 sau de 20. Nu poti pretinde ca schimbari pe care nu le-ai facut in ani de zile sa “ti se intample” sau sa iti reuseasca in doua ore de coaching! Nu e rezonabil!

Cu toate astea uneori iese si repede, se produce un declic…si gata, dar de cele mai multe ori e nevoie de perseverenta, de consecventa, pentru ca avem de lucrat cu schimbarea unor automatisme dobandite in ani de zile, care nu cedeaza la prima mangaiere!

Categoria C – chimie client/coach de tipul acid/baza.

Ce s-o mai lungim, apa si uleiul nu se amesteca orice ai face! Unii oamenii, pur si simplu nu sunt compatibili, cel putin la un moment dat.

Desi in calitate de coach incerc sa nu las amprenta personalitatii mele sa guverneze sesiunile, ci sa pun accent pe proces, nu putem pretinde ca devenim total depersonalizati si ca ne putem plia absolut pe orice tipologie de client. Uneori ne iese foarte bine, alteori doar bine, iar alteori deloc. Si iti dai seama imediat, fie tu coach, fie tu client. Cel mai cinstit, cand realizezi aceasta nepotrivire, e sa pui stop. Sunt destui coach-i pe piata si si mai multi clienti.

Cam astea sunt, dupa parerea mea,  situatiile in care treaba scartaie. Si trebuie sa va spun ca sunt rare (mai exact extreme de rare, asa cum rezulta din studiul global mentionat). Dar de obicei produc mai mult zgomot decat cele in care totul merge bine. Pentru ca in cele in care merge bine… well, there is music to my ears!

Si-am incalecat pe-o sa, dar nu inainte de a va reaminti ca daca vreti sa patrundeti in profunzimea procesului de coaching, aducem in Noiembrie la Bucuresti, cea mai prestigioasa companie de formare din UK, Sir John Whitmore’s Performance Consultants International, cu workshop-ul:

Management Coach Development 

(Mai sunt deja extrem de putine locuri disponibile asa ca grabiti-va!)

Va stau la dispozitie daca aveti intrebari. Despre workshop sau asa…in viata, in general 😉 sssst… n-o sa stie nimeni! 😉

Sorel Radu, Coach

 

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.